© Jaume Olivet 2023


TERRASSA - Ciutat d'artistes
En David Millán i les Antotipies
Octubre 2023 - Fotos fetes amb mòbil.

© Jaume Olivet 2023

Divendres 29 de setembre de 2023
Muntatge de l'exposició.

© Jaume Olivet 2023


© Jaume Olivet 2023

© Jaume Olivet 2023

© Jaume Olivet 2023


© Jaume Olivet 2023


© Jaume Olivet 2023

Dilluns 2 d'octubre de 2023
Inauguració de l'exposició.

© Jaume Olivet 2023


© Jaume Olivet 2023


© Jaume Olivet 2023
© Jaume Olivet 2023
© Jaume Olivet 2023


© Jaume Olivet 2023


© Jaume Olivet 2023


© Jaume Olivet 2023


© Jaume Olivet 2023
© Jaume Olivet 2023
© Jaume Olivet 2023


© Jaume Olivet 2023


© Jaume Olivet 2023
© Jaume Olivet 2023
© Jaume Olivet 2023


© Jaume Olivet 2023

L´antotipia és una tècnica fotogràfica alternativa inventada per John Herschel el 1842 i que fa servir pigments vegetals fotosensibles. L'objectiu d'aquesta exposició és donar a conèixer aquesta tècnica poc emprada al seu origen per la poca durada de les imatges donat que reaccionen amb la llum i es van esvaint amb el pas dels dies, però avui dia amb l'aplicació de vernissos i fixadors es permet que les imatges es mantinguin en el temps. Al mateix temps John Herschel va inventar la cianotípia que a diferència de l'antotípia feia servir reactius químics (citrat fèrric amònic i ferrocianur de potassi) obtenint un negatiu de la imatge a diferència de l'antotípia amb la que s'obté un positiu. John Herschel va fer servir l'antotípia per plasmar les imatges de fulles i plantes, però va ser Anna Atkins qui amb la cianotípia va il·lustrar làmines i llibres de botànica.

Amb aquesta exposició també pretenc reviure la figura de John Herschel fent un estudi del pigments vegetals més fotosensibles al meu abast i fent un estudi botànic de nombroses plantes i flors dels parcs de Vallparadís i de Sant Jordi de Terrassa així com del parc natural de Sant Llorenç del Munt i de l'Obac. La tècnica emprada consisteix a agafar per separat cúrcuma en pols, fulles de bledes, fulles de menta, fulles de yerbabona, col llombarda i remolatxa per esmicolar-les i triturar-les mitjançant morter i/o triturador elèctric afegint una mica d'aigua. Després d'aproximadament un mínim d'una hora en repòs per afavorir l'alliberació dels pigments a la pasta resultant aquesta es diposita sobre un colador i es pressiona fins a obtenir el líquid que servirà per impregnar les làmines d'aquarel·la que podeu veure a l'exposició. També es pot ficar la pasta resultant dins d'una mitja i pressionar-la fins a aconseguir el líquid pigmentari.

Les bases fetes servir per plasmar les imatges són làmines d'aquarel·la de 350 g i de cotó (mesures de 50x65 cm.) i a continuació amb l'ajut d'una brotxa s'impregnen les làmines amb un sol pigment o barrejant els pigments per aconseguir tonalitats diferents. Aquesta impregnació ha de ser generosa realitzant diverses passades horitzontals deixant assecar una mica cada una d'elles per afavorir que les làmines s'impregnin bé de les tintures vegetals.

Escollides les fulles o plantes (treball de camp pels parcs de Terrassa i parc natural) i amb les làmines lleugerament humides (i sobre una fullola de la mateixa mida o més) s'agafen les fulles de plantes o plantes i es col·loquen sobre les làmines d'aquarel·la fent una composició. És ideal presentar les fulles de les plantes o plantes humides sobre les làmines i amb els nervis en contacte amb les superfícies així com produir talls als nervis mitjançant una ganiveta per millorar després la imatge resultant i que les clorofil·les ajudin a visualitzar millor els resultats. A continuació es col·loca un vidre sobre les composicions per tal que les fulles i plantes no es moguin i el conjunt s'exposa al sol que ha de ser enèrgic. Depenen del pigment vegetal emprat el temps d'exposició al sol pot durar entre seixanta minuts a diversos dies. Dintre de l'estudi de cada pigment si es volen aconseguir làmines més o menys contrastades en conjunt es juga també amb les hores d'exposició al sol que amb més hores de sol aclarirà més les superfícies de les làmines exposades i amb menys hores les aclarirà menys i, per tant, contrastaran més o menys amb la imatge de les fulles o plantes amb el conjunt.

Transcorregut el temps establert per a cada experiència es retira el vidre i les fulles, restant les imatges plasmades tal com les podeu veure a l'exposició.

Per tal que les imatges siguin duradores he aplicat fixador i vernís en spray i el resultat és el que podeu veure al vostre voltant creant un conjunt d'imatges i composicions acolorides que desprenen les olors dels pigments i provocant la nostra immersió dintre d'un jardí. Així aquesta mostra és un viatge entre la ciència i l'art sent les possibilitats quant a pigments i composicions infinites. Desitjo que us agradi i que gaudiu aturant-vos davant de cada imatge i que les olors us arribin traslladant-vos a la natura.

Moltíssimes gràcies!

© Jaume Olivet 2023


© Jaume Olivet 2023


© Jaume Olivet 2023






© Jaume Olivet 2023



Pujada el diumenge 22 d'octubre de 2023.

TAMBÉ ET POT INTERESSAR:

- Apartat - TERRASSA - Ciutat d'artistes 2023
- Apartat - Noms Propis - David Millán
- El meu CV - FOTO Jaume Olivet





Contador:
Counter
© Jaume Olivet 2023